Metsä Groupin harvennusjälki on parantunut ja korjuun asiakastyytyväisyys on ennätystasolla

Metsä Group on sitoutunut uudistavan metsätalouden periaatteisiin ja seuraa systemaattisesti metsiin jäävän puuston määrää ja laatua sekä ajourien laatua uudistus- ja harvennushakkuissaan. Tarkastukset osoittavat harvennusjäljen parantuneen viime vuosina. Myös korjuun asiakastyytyväisyys on parantunut ennätystasolle.
  • Puunhankinta

Metsä Group on viime vuosina lisännyt laatutarkastuksia. Vuonna 2023 Metsä Groupin oma henkilöstö teki yli 1 500 tarkastusta ympäri Suomen. Omien tarkastusten lisäksi Metsä Group seuraa yrittäjien tekemiä laatumittauksia ja hyödyntää Tapion tekemiä ulkopuolisia arviointeja. Mittauksissa on havaittu positiivista kehitystä sekä harvennustiheyden että ajourien osalta vuoden 2022 jälkeen. Kun vuonna 2023 korjuukohteista 67 % ylsi hyvän metsänhoidon suositusten kriteereihin, oli alkuvuoden 2024 harvennuksista 75 % tehty hyvän metsänhoidon suositusten mukaisesti.

Sataprosenttinen hyvän harvennusmallin mukainen toiminta ei toteutunut pääosin siksi, että osassa kohteista lähtöpuusto ja siihen mennessä tehdyt metsänhoitotyöt eivät mahdollistaneet kaikkia laatukriteerejä täyttävää lopputulosta. Esimerkiksi suunnitelmallisesti metsänhoitoa toteuttavan Metsä Groupin suurasiakkaan Finsilvan hakkuissa jäävä puusto oli Tapion tarkastuksessa 93 %:ssa kohteista tiheydeltään metsänhoidon suositusten mukainen.

Metsänomistajien palaute Metsä Groupin toteuttamasta puunkorjuusta on parantunut viime vuosina selvästi, ja tällä hetkellä se on ennätystasolla.

Metsä Group otti alkuvuonna 2023 käyttöön uuden harvennusmallin, jonka myötä puustoa on harvennettu kohteesta riippuen aiempaa myöhemmin, järeämpikokoisena tai lievempänä. Metsä Groupin harvennusmalli vastaa Tapion vuonna 2024 julkaisemia harvennusmalleja. Harvennus on avainasemassa puuston kasvun kannalta: harvennuksella tehdään kasvutilaa metsään jäävälle puustolle, jotta puut järeytyisivät tukkipuiksi hyödynnettäväksi pitkäkestoisesti hiiltä sitoviin metsäteollisuustuotteisiin.

”Toteuttamamme harvennusjäljen tarkastukset näyttävät selvästi parempia tuloksia kuin Metsäkeskuksen elokuussa 2024 julkaisema valtakunnallinen arvio. Arviomme perustuu uusiin, vuosien 2023 ja 2024 aikana korjuukohteissamme tehtyihin hakkuisiin. Metsäkeskuksen tekemä arvio sen sijaan perustuu myös vanhempiin, vuonna 2022 tehtyihin hakkuisiin. Metsä Group on vuoden 2022  jälkeen ottanut useita uusia toimenpiteitä käyttöön, joiden myötä harvennuslaatu on parantunut merkittävästi. Ajourat ovat kaventuneet, mutta ne on jatkossa saatava vieläkin kapeammaksi. Teemme järjestelmällistä harvennushakkuiden laadunvalvontaa ja -kehittämistä yhdessä korjuuyrittäjiemme kanssa myös jatkossa. Tapio suorittaa myös parhaillaan ulkoista laadunarviointia harvennuskohteillemme. Erinomaisella tasolla oleva korjuun asiakaspalaute osoittaa, että olemme oikealla tiellä”, Metsä Groupin puunhankinnan ja metsäpalvelujen tuotantojohtaja Hannu Alarautalahti kertoo.

Hannu Alarautalahti, tuotantojohtaja, Metsä Group, puunhankinta ja metsäpalvelut, p. 050 598 7145

Juha Laine, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Metsä Group, puunhankinta ja metsäpalvelut, p. 050 346 0350

Metsä Groupin puunhankinta ja metsäpalvelut
metsagroup.com/fi/puunhankinta

Metsä Groupin puunhankinta ja metsäpalvelut vastaa Metsä Groupin emoyhtiön, Metsäliitto Osuuskunnan jäsenille tarjottavista palveluista ja niiden kehittämisestä. Yhtiö hankkii kaiken Metsä Groupin tuotantolaitosten käyttämän puun. Osuuskuntaan kuuluvat yli 90 000 metsänomistajaa omistavat noin puolet Suomen yksityismetsistä. Olemme sitoutuneet uudistavaan metsätalouteen, joka vahvistaa metsäluonnon tilaa mitatusti. Edistämme monimuotoista, yhdenvertaista ja mukaan ottavaa kulttuuria.

Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 2,2 miljardia euroa, ja työllistämme noin 700 henkilöä. Koko Metsä Groupin liikevaihto oli 6,1 miljardia euroa.

Metsä palvelee: X | Facebook