Metsä Group on valinnut avainkumppanit puukuidusta valmistettujen Muoto™-pakkausten tehtaan esisuunnitteluprojektiin

Metsä Groupin esisuunnitteluprojekti mahdollisesta kaupallisesta Muoto™-pakkauksia tuottavasta tehtaasta etenee suunnitellusti. Esisuunnittelun jälkeen Metsä Group voi harkita investointipäätöksen tekoa. Esisuunnittelun toteutukseen on nyt valittu kumppanit, jotka ovat Elomatic, SRV, Valmet Technologies ja A-insinöörit Suunnittelu.

SRV toimii projektissa rakentamisen projektinjohtourakoitsijana. Yhtiö on hankkeessa myös talotekniikan suunnittelukumppani. Elomatic on valittu pääsuunnittelukumppaniksi tehdasrakenteen ja -toimintojen suunnitteluun sekä auttaa kustannussuunnittelun ja toteutusaikataulun rakentamisessa. Valmet Technologies toimii hankkeessa valmistusmenetelmän prosessisuunnittelijana. A-insinöörit Suunnittelu on valittu hankkeeseen tehtaan rakennussuunnittelun kumppaniksi.

”Tässä hankkeessa skaalaamme toiminnot koetehtaasta teolliseen mittakaavaan ja suunnittelemme tulevaisuuden työpaikkaa. Kyse on täysin uudesta tuotteesta ja toimintamallista ja olemme valinneet kumppanit, joiden näkemys ja kokemus tukevat parhaiten hankkeen edistymistä,” sanoo Metsä Groupin innovaatioyhtiö Metsä Springin projektijohtaja Veli-Pekka Kyllönen.

Puupohjaiset Muoto-pakkaustuotteet ovat vaihtoehto muovista valmistetuille pakkauksille. Uusiutuvasta raaka-aineesta tehdyt ja kierrätettävät Muoto™-pakkaukset soveltuvat esimerkiksi noutoruualle, marjarasioiksi, pakkausalustoiksi tai yhdistelmäpakkauksiksi. Muoto-tuotteiden valmistuksessa käytetty teknologia muuntaa märän kuitumassan kolmiulotteisiksi pakkauksiksi ilman välivaiheita. Muoto-tuotteet voidaan helposti muovata erilaisiin muotoihin, ja ne ovat kevyitä, kestäviä ja kierrätettäviä ja sellaisenaan valmiita loppuasiakkaille toimitettaviksi.

Tehtaan esisuunnittelun arvioidaan valmistuvan vuoden 2025 alussa. Mahdollinen tehdas rakennettaisiin yhtiön Raumalla sijaitsevalle tehdasalueelle.

Veli-Pekka Kyllönen, projektijohtaja esisuunnitteluprojekti, Metsä Spring
veli-pekka.kyllonen@metsagroup.com, puh. +358  504005292