Metsä Group panostaa hiilidioksidin talteenottoon entistä enemmän

Metsä Groupin tuotantolaitoksilla syntyy vuosittain noin 12 miljoonaa tonnia puuperäistä hiilidioksidia, jonka laajamittaisen talteenoton edistämiseen yhtiö panostaa entistä enemmän.

”Biopohjainen hiilidioksidi on merkittävä, vielä hyödyntämätön sivuvirta, joka voitaisiin ottaa nykyistä paremmin käyttöön teknologian ja markkinoiden kehittyessä”, sanoo Metsä Groupin hiilidioksidihankkeen uudeksi hankejohtajaksi valittu Kaija Pehu-Lehtonen.

Jos hiilidioksidin talteenotto osoittautuu kannattavaksi, metsäteollisuuteen syntyy uusi suurten volyymien puupohjainen raaka-aine, jota voitaisiin hyödyntää fossiilisten materiaalien korvaajana.

”Tavoitteemme on käyttää pohjoista puuta resurssitehokkaasti ja hyödyntää tuotantoprosessien sivuvirtoja enenevässä määrin niin, että jalostamme puusta yhä arvokkaampia tuotteita”, Metsä Groupin strategiajohtaja Sari Pajari-Sederholm kiteyttää.

Tänä syksynä valmistuu ensimmäinen selvitys, jossa tarkastellaan, mitä laajamittainen hiilidioksidin talteenotto biotuotetehtaan savukaasuista Metsä Groupille teknologiana ja energiamielessä tarkoittaisi.

Ensi vuonna Metsä Group tekee myös pioneerityötä ja pilotoi Rauman sellutehtaalla hiilidioksidin talteenottoa teknologiayhtiö ANDRITZin kanssa.

Toteutuessaan hiilidioksidin talteenotto avaisi mahdollisuudet uudelle, merkittävälle kemianteollisuudelle Suomeen ja kiihdyttäisi suomalaista vetytaloutta.

”Uusiutuvalla energialla tuotetusta vedystä ja puuperäisestä hiilidioksidista voisi valmistaa esimerkiksi biopohjaista metaania tai metanolia edelleen jalostettavaksi”, Pajari-Sederholm summaa.

Kuva:

Metsä Groupin hiilidioksidihankkeen uusi hankejohtaja Kaija Pehu-Lehtonen