Metsä Groupin vuoden 2024 tammi–syyskuun vertailukelpoinen liiketulos 170 miljoonaa euroa

Metsä Groupin osavuosikatsaus tammi–syyskuu 2024

Tammi–syyskuu 2024 (1–9/2023)

• Liikevaihto oli 4 273 miljoonaa euroa (4 624).
  • Liiketulos oli 157 miljoonaa euroa (443). Vertailukelpoinen liiketulos oli 170 miljoonaa euroa (431).
  • Tulos ennen veroja oli 119 miljoonaa euroa (438). Vertailukelpoinen tulos ennen veroja oli 131 miljoonaa euroa (430).
  • Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto oli 3,2 % (8,3).
  • Liiketoiminnasta kertyneet nettorahavirrat olivat -165 miljoonaa euroa (487).

Heinä–syyskuu 2024 (7–9/2023)

• Liikevaihto oli 1 336 miljoonaa euroa (1 509).
  • Liiketulos oli 111 miljoonaa euroa (41). Vertailukelpoinen liiketulos oli 113 miljoonaa euroa (51).
  • Tulos ennen veroja oli 100 miljoonaa euroa (49). Vertailukelpoinen tulos ennen veroja oli 102 miljoonaa euroa (60).
  • Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto oli 6,1 % (3,2).
  • Liiketoiminnasta kertyneet nettorahavirrat olivat 87 miljoonaa euroa (469).

Tapahtumat vuoden 2024 kolmannella neljänneksellä

• Metsä Groupin markkinahavusellujen keskimääräiset myyntihinnat nousivat Euroopassa 6 prosenttia ja laskivat Kiinassa 4 prosenttia edelliseen vuosineljännekseen verrattuna.
  • Sellujen markkinatilanne oli Euroopassa hyvällä tasolla. Kiinassa kysyntä heikkeni toisella neljänneksellä mutta piristyi kolmannen vuosineljänneksen lopussa.
  • Metsä Groupin kartonkien toimitusmäärät kasvoivat hieman edellisestä vuosineljänneksestä. Keskihinnat pysyivät vakaina.
  • Metsä Group on julkistanut päivitetyn vihreän rahoituksen viitekehyksen. Aiempi viitekehys oli vuodelta 2019.
  • Heinä–syyskuun vertailukelpoinen liiketulos sisältää 67 miljoonaa euroa Kemin biotuotetehtaan kaasuräjähdyksen vakuutuskorvauksia. Neuvottelut vakuutuskonsortion kanssa jatkuvat jäljellä olevien arvioitujen taloudellisten menetysten korvaamiseksi.

Tulosohjeistus loka–joulukuu 2024

Metsä Groupin vertailukelpoisen liiketuloksen arvioidaan vuoden 2024 loka–joulukuussa olevan heikompi kuin vuoden 2024 heinä–syyskuussa.  Tulosohjeistus ei huomioi heinä–syyskuun vertailukelpoisen liiketuloksen sisältämää vakuutuskorvausta Kemin biotuotetehtaan kaasuräjähdyksestä, eikä mahdollisia tulevia vakuutuskorvauksia loka–joulukuulle. Metsä Groupin heinä–syyskuun 2024 vertailukelpoinen liiketulos oli 113 miljoonaa euroa, joka sisälsi 67 miljoonaa euroa vakuutuskorvauksia.

Pääjohtaja Ilkka Hämälä:

Vuoden 2024 kolmas vuosineljännes jatkui heikon taloussuhdanteen merkeissä. Puumarkkinoilla kauppa kävi normaalisti ja hinnat pysyivät 2000-luvun vertailussa ennätyskorkealla. Korkea kustannustaso yhdistettynä yleisesti matalaan kysyntään heikossa suhdanteessa johtivat Metsä Groupin heikkoon tulokseen kolmannella vuosineljänneksellä. Kvartaalitulosta paransivat merkittävästi ensimmäiselle vuosipuoliskolle kohdentuneen Kemin biotuotetehtaan onnettomuuden keskeytysvakuutuskorvaukset. Selvitykset lopullisista vakuutuskorvauksista jatkuvat, mutta kolmannelle neljännekselle niistä kirjattiin 67 miljoonan euron osuus.

Rakennusteollisuuden taantuma jatkuu, eikä sahatavaran ja vanerin kysynnässä näy merkkejä käänteestä. Kertopuun kysyntä on jatkunut vahvana osoittaen tuotteen kilpailukyvyn rakennusteollisuuden ratkaisuissa.

Kiinan sellumarkkina aktivoitui syyskuussa, ja havusellukauppaa alettiin käydä lievästi nouseviin hintoihin. Kysyntä säilyi vakaana Euroopan sellumarkkinalla, vaikka hinnat laskivatkin edelleen pysyen Aasian hintatasoa korkeampana. Euroopan kartonkimarkkinaan vaikuttaa edelleen aasialaisen kartongin tuonti EU:n lähialueille, kuten Turkkiin. USA:n markkinatilanne on säilynyt hieman Eurooppaa vahvempana. Pehmopapereiden kysyntä on kuluttajatuotteelle tunnusomaisesti vakaata, ja sen kannattavuus on säilynyt tyydyttävällä tasolla.

Syksyn aikana on käyty voimakasta keskustelua metsätoimialan kyvystä ja halusta toimia metsissä lain, sertifikaattien ja toimijoiden itsensä julistamien vaatimusten mukaan. Toimialan yritykset ovat yksin, yhdessä ja yhteistyössä viranomaisten kanssa etsineet keinoja, joilla virheet ja poikkeamat voidaan estää. Metsä Group on luonnollisesti sitoutunut liiketoimintansa jatkuvaan parantamiseen metsien ja vesistöjen ekologisen tilan turvaamiseksi, mistä esimerkkinä vuonna 2023 käyttöön otetut uudistavan metsätalouden periaatteet. Jos virhe kuitenkin tapahtuu, olemme tapahtuneesta täysin avoimia. Jatkossa julkaisemme kaikki lain ja sertifikaattien poikkeamat verkkosivuillamme.

Metsä Groupin lukuisat kehitys- ja investointiprojektit edistyvät suunnitellusti. Mariestadin pehmopaperitehtaan uuden tuotantolinjan laajennus on edennyt laiteasennusten alkuvaiheeseen. Mäntän pehmopaperitehtaan jalostuslinjan uusinnan ensimmäinen vaihe on käynnistynyt. Ison-Britannian uuden pehmopaperitehtaan infrastruktuurin suunnittelu etenee. Äänekoskelle rakennettavan kertopuutehtaan laitevalmistus on alkanut pääosin suomalaisilla konepajoilla. Rakennamme ligniinin talteenoton koetehdasta Äänekoskella, ja alamme valmistella hiilidioksidin talteenoton pilot-laitteistoa keväällä alkavia koeajoja varten Rauman sellutehtaalla. Olemme aloittaneet Simpeleen kartonkitehtaan kehitysohjelmien toteutuksen ja suunnittelemme Kyron ja Husumin tehtaiden seuraavia askeleita kilpailukyvyn parantamiseksi.

Muoto
TM 3D -tehtaan esisuunnittelu on valmistumassa, ja koetehtaalla valmistettavien tuotteiden markkinointi on alkanut. Kuura®-tekstiilikuitua valmistetaan koetehtaalla erilaisiin loppukäyttökohteisiin. Kaupallisen tehtaan suunnittelua jatketaan.

Metsä Groupin perustehtävä on luoda arvoa konsernin emoyhtiön, Metsäliitto Osuuskunnan omistajajäsenten metsille. Omistajiemme 5,5 miljoonaa hehtaaria suomalaista metsämaata ovat hyvin ja vastuullisesti hoidettuna tärkeä osa Suomen kansantalouden menestystä. Vain jatkuvalla, pitkäjänteisellä ja kauas katsovalla kehitystyöllä voimme hoitaa haastavan tehtävämme, jossa talousmetsien taloudellinen, ekologinen ja sosiaalinen merkitys saadaan yhteen sovitettuna kukoistamaan.

Taloudelliset tunnusluvut
2024 2023 2024 2023 2023
1–9 1–9 7–9 7–9 1–12
Liikevaihto, milj. euroa 4 272,7 4 624,3 1 335,7 1 508,5 6 110,4
Käyttökate, milj. euroa 492,2 673,0 222,0 117,7 845,3
  Vertailukelpoinen, milj. euroa 497,5 658,8 224,0 126,8 833,0
  % liikevaihdosta 11,6 14,2 16,8 8,4 13,6
Liiketulos, milj. euroa 157,2 443,1 111,2 40,8 498,1
  Vertailukelpoinen liiketulos, milj. euroa 170,3 430,8 113,2 51,0 487,9
  % liikevaihdosta 4,0 9,3 8,5 3,4 8,0
Kauden tulos ennen veroja 118,7 438,1 99,6 48,9 487,8
  Vertailukelpoinen, milj. euroa 131,4 430,2 101,7 60,1 481,6
Kauden tulos 98,0 342,8 77,5 37,0 383,6
Sijoitetun pääoman tuotto, % 3,0 8,5 6,0 2,7 7,3
  Vertailukelpoinen, % 3,2 8,3 6,1 3,2 7,2
Oman pääoman tuotto, % 2,3 8,1 5,6 2,6 6,8
  Vertailukelpoinen, % 2,5 7,9 5,7 3,3 6,7
Omavaraisuusaste kauden lopussa, % 56,5 57,5 56,5 57,5 55,9
Nettovelkaantumisaste kauden lopussa, % 22,9 13,5 22,9 13,5 11,7
Korolliset nettovelat kauden lopussa, milj. euroa 1 281,3 755,7 1 281,3 755,7 662,9
Kokonaisinvestoinnit, milj. euroa 422,3 864,8 160,3 311,9 1 193,2
Liiketoiminnan nettorahavirta, milj. euroa -164,8 486,9 86,7 468,6 925,6
Henkilöstö kauden lopussa 9 638 9 725 9 638 9 725 9 464
Liikevaihto ja liiketulos
1–9/2024, milj. euroa Puunhankinta ja metsä-palvelut  Puutuote-teollisuus Sellu- ja saha-teollisuus Kartonki-teollisuus Pehmo- jatiivispaperit
Liikevaihto 1 757,3 421,9 1 685,8 1 492,6 862,6
  Liiketoiminnan muut tuotot 5,9 5,5 87,2 52,5 9,5
  Liiketoiminnan kulut -1 734,4 -393,0 -1 585,4 -1 395,7 -763,4
  Poistot ja arvonalentumiset -2,8 -16,5 -179,8 -85,4 -35,2
Liiketulos 26,0 17,9 7,8 64,0 73,4
  Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät -4,1 -0,2 6,1 8,6 1,6
Vertailukelpoinen liiketulos 21,9 17,8 13,9 72,6 75,1
  % liikevaihdosta 1,2 4,2 0,8 4,9 8,7

Lähiajan näkymät

Puun kysyntä kohdistuu erityisesti harvennusleimikoihin, koivutukkiin ja hankintapuuhun. Ostamme myös uudistushakkuita normaalisti. Energiapuussa kysyntä kohdistuu latvusmassaan ja energiarankaan. Metsänhoitopalveluiden kysynnän ennustetaan jatkuvan vahvana.

Markkina- ja keskuspankkikorkojen laskun ei odoteta parantavan rakentamisen aktiviteettia vielä vuoden viimeisellä neljänneksellä. Kerto LVL -tuotteiden kysyntä jatkuu kuitenkin hyvänä, ja uudet asiakkuudet tukevat Kerto LVL:n kysyntää.

Koivuvanerin kysyntä ylittää tarjonnan yleisestä talouden taantumasta huolimatta. Saksan kuljetusvälinesegmentin kysyntä jatkunee normaalia heikompana, mutta koivuvanerin kokonaiskysynnän odotetaan siitäkin huolimatta jatkuvan hyvänä. Koivutukin saatavuus rajoittaa edelleen koivuvanerin tuotantoa.

Ison-Britannian jatkojalostusliiketoiminnan kysynnän odotetaan tulevina kuukausina jatkuvan vakaana DIY-segmentissä, mutta normaalia heikompana tukkurisegmentissä ja uudisrakentamisessa.

Markkinasellujen keskimääräiset myyntihinnat laskivat lokakuussa. Neljännellä vuosineljänneksellä kysynnän odotetaan jatkuvan vakaana Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Kiinassa kysyntä on normalisoitunut erittäin hiljaisen kolmannen vuosineljänneksen jälkeen. Sahatavaran kysyntä- ja hintatilanteen arvioidaan pysyvän nykyisellä tasolla.

Kuluttajatuotteiden yleistä kysyntää määrittävät edelleen kuluttajien ostovoiman kehittyminen sekä kuluttajien yleinen ostokäyttäytyminen. Loppuvuodesta ensi-kuitukartonkien kysyntätilanteeseen odotetaan vaikuttavan kausiluonteisesti hiljaisempi joulukuu. Kartonkien toimitusmäärien arvioidaan loka–joulukuussa hieman laskevan edellisestä vuosineljänneksestä. Valuuttamääräisten myyntihintojen arvioidaan pysyvän vakaina.

Kustannusten nousu toisella ja kolmannella vuosineljänneksellä heikensi pehmopaperiliiketoiminnan katetasoja aiemmasta hyvästä tasosta. Toimenpiteet katteiden parantamiseksi jatkuvat. Pehmo- ja tiivispapereiden kysynnän odotetaan jatkuvan vakaana.

Vesa-Pekka Takala, EVP, CFO Metsä Group, puh. 010 465 4260

Katariina Saelan, viestintäjohtaja, Metsä Group, puh. 040 829 9455