Koululähettiläät kertovat metsäalan mahdollisuuksista

Puusta voidaan valmistaa kipsiä, makkarankuorta, sellofaania tai vaikkapa vaatekappaleita. Siinä muutama esimerkki monipuolisen puuraaka-aineen käytöstä. Metsäalalla on myös mahtava määrä opiskelu- ja uramahdollisuuksia tulevaisuuden tekijöille. Metsäteollisuuden toimijoiden yhteisessä Mahdollisuuksien metsä -koulukampanjassa kierretään taas Suomen yläkouluja ja kerrotaan oppilaille metsäalan monipuolisista mahdollisuuksista kevään aikana.

Kampanjassa metsäalalla työskentelevät metsälähettiläät ja metsäalan opiskelijat vierailevat noin kahdessasadassa yläkoulussa ja lukiossa eri puolilla Suomea ja kertovat koululaisille omista koulutus- ja urapoluistaan.

Metsä Groupin koululähettiläissä on ammattilaisia tehtaan tuotannosta asiantuntijoihin ja aina ylimpään johtoon asti. Yksi vannoutuneista metsälähettiläistä on espoolainen Virpi Aho, joka työskentelee Metsä Groupissa digitaalisen viestinnän päällikkönä.

”On mahtavaa tavata nuoria ja päästä kertomaan heille metsäalan monipuolisuudesta. Heiltä tulee myös mainioita kysymyksiä, mikä saa kokeneemmankin metsäosaajan pohtimaan asioita uusista näkökulmista. Erityisesti alan hyvä palkkataso on herättänyt kiinnostusta ja toivottavasti houkuttelee myös hakemaan töihin tai opiskelemaan alalle”, Virpi Aho kertoo.

Vuodesta 2013 järjestetyn Mahdollisuuksien metsä -kampanjan tavoitteena on lisätä metsäalan vetovoimaa ja herättää nuoria pohtimaan omia urasuunnitelmiaan. Voisiko oma urapolku löytyä innovatiiviselta alalta, jossa tehdään töitä kestävämmän tulevaisuuden puolesta, ja ratkotaan luonnonvarojen käyttöön ja kiertotalouteen liittyviä haasteita.

Metsä Group työllistää Suomessa lähes 6 000 henkilöä ja arvoketjussaan vielä paljon enemmän. Henkilöstön ikääntyminen, muuttuva toimintaympäristö ja investoinnit sekä uusien innovaatioiden kehittäminen takaavat, että ala on ajankohtainen ja vetovoimainen myös tulevaisuudessa.

Katariina Saelan, viestintäjohtaja, Metsä Group, puh. 040 829 9455
Mila Linnamurto, henkilöstön kehittämisen asiantuntija, Metsä Group, puh. 050 43 20083

Seuraa Metsä Groupia: X  LinkedIn  Facebook  YouTube  Instagram